Δευτέρα 22 Αυγούστου 2011

Ο ΤΡΕΛΟΠΑΠΑΣ



            Ο Γάλλος αρχαιολόγος Λεόν Έζε που επισκέφτηκε την Θεσσαλία το 1858 συνάντησε έναν λαό (τον Ελληνικό) που  λίγα χρόνια πριν είχε επαναστατήσει για να ενωθεί με το ελεύθερο βασίλειο της Ελλάδας, στον Κριμαϊκό πόλεμο όμως τα γαλλικά συμφέροντα ήταν με τα «δίκαια» της Τουρκίας και την επανάσταση  του 1854 της Θεσσαλίας την θεωρεί ανταρσία. Δες τώρα πως αυτός ο Γάλλος είδε ένα αντάρτη παπά στην Θεσσαλία.


 
 

« Μας προσφέρουν κατάλυμα στο σπίτι ενός Έλληνα ιερέα, αλλά τι ιερέα! Ο παπα Στάθης , παρά τον τίτλο του ως Οικονόμου του επισκόπου Ελασσόνας, είναι ένας τύπος ντελή – παπά, δηλαδή τρελοπαπά, όπως ονομάζουν οι Τούρκοι κάθε ιερέα, που με την εκκεντρικότητα της συμπεριφοράς του χάνει κάθε ιερατικό χαρακτήρα. Αυτός εδώ μπορούσε κάλλιστα να ονομαστεί παπά – κλέφτης. Πράγματι, στον τελευταίο ξεσηκωμό της Ανταρσίας  πήρε τα όπλα. Αναφέρεται ακόμα ότι λίγο πρωτύτερα, άσπονδος εχθρός ενός καπετάνιου της περιοχής, πυροβόλησε την γυναίκα του από το παράθυρο. Τσακώθηκε με τον Τούρκο διοικητή του, με έναν μουδίρη, τον οποίο λένε πως έσπασε στο ξύλο, ακόμα και με τον πασά από τον οποίο ζήτησε να του πληρώσει το ενοίκιο για τα δωμάτια που διέθετε σε ορισμένους υπαλλήλους οι οποίοι ταξίδευαν. Το βέβαιο είναι ότι οι θρησκευτικές αρχές του απαγόρευσαν να λειτουργεί. Όμως τιμά και υπερασπίζεται τα εκκλησιαστικά του διακριτικά με την γενειάδα του και το ψηλό καπέλο το λεγόμενο καλπάκι.».



ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΑ: ΕΛΛΗΝΑΣ ΕΘΕΛΟΝΤΗΣ - ΚΡΙΜΑΙΑ 1854


«Είναι ένας άνδρας ψηλός, νέος ακόμα, αν κι έχει μεγάλα παιδιά. Τον βλέπουμε να επιστρέφει από τα χωράφια μετά τη μεγάλη ζέστη. Τα μακριά μαλλιά του και η ανακατεμένη γενειάδα του τον κάνει να μοιάζει με τον σοσιαλιστή Χριστό, εφεύρεση ορισμένων ζωγράφων μας.».





            Δηλαδή έχουμε ένα πατριώτη παπά, εργατικό σε φανερή αντίθεσή του με την τουρκική εξουσία για την οποία προφανώς η εκκλησιαστικές αρχές που δέχονται πιέσεις από τους τούρκους τον έθεσαν σε διαθεσιμότητα.


            Ο έντονος πατριωτισμός του  είναι ο λόγος της αντιπάθειας του Έζε. Τώρα τον πατριώτη παπά έπρεπε να «λερώσει» στην διήγησή του και το κάνει στην συνέχεια με τον πιο κάτω τρόπο:

            Μετά την δουλειά ο νέος αυτός άντρας……….. «Αρχίζει να κατεβάζει το ένα μετά το άλλο αρκετά ποτήρια ρακί, προσκαλώντας τον συνοδό μας να κάνει το ίδιο. Ο φουκαράς ο Μουριάς , βλέποντας το μπουκάλι, αρχίζει να επιβεβαιώνει την φιλία του προς τους χριστιανούς και αναπτύσσει θεωρίες που ξεπερνούν το Χάττι Χουμαγιούν. Ο μουσουλμάνος και ο παπάς δηλώνουν από κοινού πως βρισκόμαστε στη γη για να τρώμε και να πίνουμε. Ο Μουριάς προσθέτει ότι οι Τούρκοι που δεν πίνουν κρασί είναι ζα, δηλαδή ζώα. Τώρα καταλαβαίνω γιατί προτίμησε να μας φέρει σ αυτό το σπίτι.».


            «Τρώμε δημοκρατικά όλοι μαζί . Ο παπάς, που αντέχει το ρακί, με ρωτάει για πολλά σημεία της λατινικής λειτουργίας και μερικές φορές τα εγκρίνει. Κρίνει δύο τρία πράγματα με κάποια ανεξαρτησία. Φαίνεται αρκετά μορφωμένος και σχετικά καλά ενημερωμένος για τη σύγχρονη κατάσταση. Αν και ομολογεί ότι δεν είναι μοναχός, τηρεί τουλάχιστον αυτό το βράδυ την Ορθόδοξη Σαρακοστή.».


 

            Πέρα του ότι πίνει λίγη ρακή βλέπετε εσείς τίποτα το μεμπτό; Εργατικός, πατριώτης, μορφωμένος, ενημερωμένος στα διεθνή γεγονότα, φιλικός με τους αλλόθρησκους, οικογενειάρχης, υπερασπίζεται με το όπλο το χωριά από τους ληστές, τηρεί τα θρησκευτικά του καθήκοντα αν και είναι σε διαθεσιμότητα (για την πατριωτική του δράση) ………. Όλα δείχνουν ένα πολύ σωστό άνθρωπο, ένα καλό ιερέα, ένα ανοικτό μυαλό……. δες όμως ο Γάλλος εθνικιστής τι συμπέρασμα βγάζει και ο λόγος είναι προφανής, ο  Γάλλος αποικιοκράτης βλέπει σε αυτό το ανεξάρτητο πνεύμα ένα άνθρωπο που είναι επικίνδυνο και συμπεραίνει:
            « Πως Οι Τούρκοι δεν ενόχλησαν περισσότερο αυτό το υποκείμενο;  Μάλλον λόγω της συνηθισμένης τους αδιαφορίας σε συνδυασμό με έναν ιδιαίτερο σεβασμό που τρέφουν για κάθε ντελή (τρελό)».



ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΑ : Αγρότες στην Θεσσαλία.


            Ο αρχαιολόγος σε άλλο σημείο του βιβλίου του διατυπώνει τις απόψεις του για ελληνοτουρκικές σχέσεις κατά τρόπο που πολύ βολεύουν τα τότε γαλλικά σχέδια στην περιοχή:
« ……..οι Τούρκοι και οι Έλληνες θα έπρεπε να συνενωθούν, αφού το μεν τούρκικο στοιχείο αντιπροσωπεύει την στρατιωτική δύναμη, το δε ελληνικό την πνευματική και εμπορική κίνηση….».



                       

ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ


- ΟΔΟΙΠΟΡΙΚΟ ΣΤΗΝ ΤΟΥΡΚΟΚΡΑΤΟΥΜΕΝΗ ΘΕΣΣΑΛΙΑ του LEON HEUZEY εκδόσεις ΒΗΜΑ περιηγήσεις

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

ΘΕΟΔΩΡΟΣ ΠΑΓΚΑΛΟΣ ΚΑΙ ΜΟΥΣΟΛΙΝΙ

Στο βιβλίο της της Ιζαμπέλλας Παλάσκα αναφέρεται μια άγνωστη και εκπληκτική εξιστόρηση προσπάθειας του Θ Πάγκαλου να δει τον Μουσολίνι, ο ο...