Δευτέρα 11 Ιουνίου 2012

ΝΑΥΤΙΚΕΣ ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ ΚΑΤΑ ΤΟΝ ΠΟΛΕΜΟ ΓΙΟΜ ΚΙΜΠΟΥΡ








            Το Ισραηλινό ναυτικό μετά τον πόλεμο των έξη ημερών είχε δύο σοβαρές αποτυχίες στην θάλασσα :

Α. Την βύθιση του αντιτορπιλικού Eilat από πυραύλους επιφανείας –επιφανείας στο Πορτ Σάιντ

Β. Την αύτανδρη βύθιση του υποβρυχίου Dakar στην ανατολική Μεσόγειο όταν κατευθυνόταν από την Βρετανία προς Ισραήλ.




ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΑ : Το στρατηγικό δόγμα του Ισραήλ βασιζόταν επάνω στη τακτική επιλογή του προληπτικού χτυπήματος (pre-emptive strike).  Διάβαση του Σουέζ από Αιγυπτιακά στρατεύματα.


            Με βάση αυτά τα περιστατικά οι Ισραηλινοί αναπτύχθηκαν σε άλλη βάση, Τον Δεκέμβριο του 1969 πήραν πυραυλάκατους Saar από το Χερβούργο, εξοπλισμένους με τον ισραηλινό πύραυλο Gariel (8 δυνολικά) σε απάντηση του πυροβόλου των 130 mm των αιγυπτιακών πυραυλακάτων. Οι πυραυλάκατοι Saar είχαν μήκος 44,9 μέτρα 7 πλάτος, βύθισμα 2,1 μέτρα, εκτόπισμα 250tn, ταχύτητα 29-40 kts, ρντάρ επιφανείας και ραντάρ ελέγχου πυρός επιφανείας – αέρος, ένα πυροβόλο 76 mm και έως 3 πυροβόλα 40 mm. Εκτός όμως από τις πυραυλάκατους ναυπηγήθηκαν και τρία πλοία με μεγαλύτερη ακτίνα.

            Οι αιγύπτιοι διέθεταν σοβιετικούς  πυραυλάκατους Osa και Komar (25,5 μέτρα μήκος, πάτος 7,18,βύθισμα 1,2 μέτρα, εκτόπισμα 77,5 tn, ταχύτητα 38,5 kts ήταν εξοπλισμένη με 2 styx πυραύλους ένα δίδυμο 25 mm ). Οι πύραυλοι styx ήταν σοβιετικοί της δεκαετίας του 1950 και προορ΄ζοντο για πλοία μεγέθους αντιτορπιλικού.

 


ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΑ :  Πυραυλάκατος Sa'ar .


ΜΟΝΑΔΕΣ ΣΤΗΝ ΜΕΣΟΓΕΙΟ



ΕΙΔΟΣ ΠΛΟΙΟΥ ΑΙΓΥΠΤΟΣ ΣΥΡΙΑ ΙΣΡΑΗΛ

Πυραυλάκατοι………13-14……17…….14

Υποβρύχια……………..4……….-………2

Φρεγάτες……………….5………-………-

Κανονιοφόροι………...31……….17…….12

Ναρκαλιευτικά……….25…………6…….-

Περιπολικά………..…21………….-...……9

Αποβατικά……………11…………-……..3

 
 
 
 


 


ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΑ : Οι επιχειρήσεις στην Λατάκια.


ΜΟΝΑΔΕΣ ΣΤΗΝ ΕΡΥΘΡΑ



ΕΙΔΟΣ ΠΛΟΙΟΥ ΑΙΓΥΠΤΟΣ  ΙΣΡΑΗΛ

Πυραυλάκατοι……….4……….….-

Υποβρύχια………...…2……….…-

Φρεγάτες………….…3…..………-

Κανονιοφόροι………..8…………4-5

Ναρκαλιευτικά……….1………….-

Περιπολικά………..…5…………..4

Αποβατικά…………..26…………14-16


 
 


Οι αεροπορικές επιχειρήσεις του Ισραήλ δεν είχαν μόνο σαν στόχο τις χερσαίες αραβικές δυνάμεις αλλά και τις θαλάσσιες.

            Το Ισραηλινό ναυτικό υστερούσε έναντι του αραβικού, ήταν δε υποχρεωμένο να κινείται σε δύο θάλασσες ταυτόχρονα, παρ όλα αυτά οι Ισραηλινοί από την αρχή ανέλαβαν την πρωτοβουλία στις κινήσεις, κατάφεραν να αποφύγουν όλα τα σοβιετικής κατασκευής κατευθυνόμενα βλήματα Styx που του έριξαν και αυτά ήταν πολλά 52 στην Μεσόγειο και 8 στην Ερυθρά θάλασσα.

            Έτσι με αποβάσεις στα λιμάνια και τα μετόπισθεν του εχθρού οι Ισραηλινοί σημείωσαν επιτυχίες. Την πρώτη κιόλας μέρα του πολέμου βυθίστηκε ένα αιγυπτιακό περιπολικό στο αγυροβόλιο Μέρσα Θέλματ, εμποδίστηκε η αποστολή εφοδίων στους 1.200 κομμάντος που είχαν αποβιβαστεί με ελικόπτερα στο Αμπου Ρουντέις. Οι ισραηλινές απώλειες ήταν ένας νεκρός και οκτώ τραυματίες.

 
 
 
 



ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΗ ΣΤΗΝ ΛΑΤΑΚΙΑ



            Η σημαντικότερη επιχείρηση έγινε 7/10/1973 έξω από την Λατάκια (Λαοδικεία) της Συρίας, χρησιμοποιήθηκαν κατευθυνόμενα βλήματα από ταχύπλοα σκάφη, κατά την εξαπόλυση των βλημάτων οι ισραηλινοί διεξήγαν και ηλεκτρονικό πόλεμο για την διαφυγή από τα βλήματα.

            Στις 7Οκτωβρίου 1973 μια ισραηλινή δύναμη πυραυλακάτων κινείται προς την Συρία, στις 20.30 πμ έρχεται σε επαφή με συριακή τορπιλάκατο που την βύθισαν με πυρά του πυροβόλου τους των 76mm, στην συνέχεια βυθίστηκε συριακό ναρκαλιευτικό με πύραυλο Gabriel, τρεις συριακές πυραυλάκατοι έβαλαν βλήματα Styx από απόσταση μεγαλύτερη του βεληνεκούς των Gabriel τα βλήματα αυτά τα απώθησαν οι ισραηλινοί με ρουκέτες και παραπλάνησαν τα Styx με αποτέλεσμα να πέσουν στην θάλασσα. Η ναυμαχία τελείωσε στις 12.00 και είχε αποτέλεσμα το συριακό ναυτικό να περιοριστεί στα λιμάνια του.

            Οι ισραηλινοί προσέβαλαν διυλιστήρια πετρελαίου στην Μπάνια και την Ταρσό και οι σύριοι υποχρεώθηκαν να αναθέσουν σε μια τεθωρακισμένη ταξιαρχία τους την προστασία των ακτών.



ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΗ ΔΑΜΙΕΝΗΣ

    

            Τη νύχτα 8 προς 9 Οκτωβρίου 1973 τα ισραηλινά πολεμικά είχαν στόχο τις στρατιωτικές και επάκτιες αμυντικές οχυρώσεις των αιγυπτίων στην περιοχή Μπαλαντίν – Δαμιένης, στα ανοικτά της Δαμιένης ενεπλάκησαν έξη ισραηλινές και τέσσερις αιγυπτιακές πυραυλάκατοι , το αποτέλεσμα της ναυμαχίας ήταν σε 40 λεπτά να βυθιστούν οι τρεις αιγυπτιακοί πυραυλάκατοι.



            Μετά από τις δύο αυτές επιχειρήσεις οι ισραηλινοί έγινα τολμηρότεροι και τη νύκτα της 21ης Οκτωβρίου τέσσερα ισραηλινά στον κόλπο του Αμπουκίρ βύθισαν δύο αιγυπτιακά βοηθητικά των αιγυπτίων και καταστράφηκε σταθμός ραντάρ με πύραυλο Gabriel. Στην Ερυθρά θάλασσα η θέση των αιγυπτίων ήταν ισχυρότερη, παρ όλα αυτά ο ισραηλινός πλοίαρχος Αλμόγκ με καταδρομικές επιχειρήσεις δώδεκα ανδρών λαστιχένιες βάρκες και αντιαρματικά law, βύθισε δύο αιγυπτιακές πυραυλακάτους και κατάστρεψαν μια   προβλήτα, έτσι οι αιγύπτιοι εγκατέλειψαν τη βάση τους Γκαρδάκα και μεταφέρθηκαν νοτιότερα, λέγεται ότι βύθισαν τις πυραυλακάτους που είχαν βυθίσει το Eilat.

 

ΑΠΟΚΟΠΗ ΡΟΗΣ ΠΕΤΡΕΛΑΙΟΥ





            Οι  ισραηλινοί δεν είχαν καμιά απώλεια σε πλοία ενώ οι αιγύτιοι-σύριοι έχασαν 12 πυραυλάκατους και 7 άλλα πλοία. Εμπλοκή σε απομακρυσμένα νερά δεν σημειώθηκαν εκτός μια ισραηλινή αποστολή στη Μεσσήνη για να βρουν αιγυπτιακό αντιτορπιλικό που έκανε νηοψίες. Στα στενά του Άντεν δύο αιγυπτιακά αντιτορπιλικά τύπου Skoty είχαν φτάσει από τον Αύγουστο του 1973 υπό τον αντιπλοίαρχο Μουσταφά Καμάλ Μανσούρ με την έναρξη των εχθροπραξιών αποσφράγισε φάκελο που του είχαν δώσει με την αναχώρησή του, η επιστολή αυτή του έδινε εντολή να μη προσεγγίσει τα στενά Μπαμπ ελ Μαντέμπ και να πραγματοποιήσει αποκλεισμό σε πλοία που κινούντο προς το Ισραήλ, ο αποκλεισμός αυτός κράτησε επτά μήνες, αλλά η περιοχή ήταν εκτός ακτίνας ενέργειας των ισραηλινών αεροπλάνων, η διακοπή ροής πετρελαίου από τον Περσικό ήταν ισχυρό όπλο του Ανουάρ Σαντάτ κατά τις διαπραγματεύσεις που ακολούθησαν, αν ο πόλεμος συνεχιζόταν ίσως το Ισραήλ να μη μπορούσε να τον διεξαγάγει χωρίς την προμήθεια του πετρελαίου. Αντίθετα η προσπάθεια να διακόψουν την μεταφορά από τις πετρελαιοπηγές του Σινά στο λιμάνι Ειλατ απέτυχε, δύο πετρελαιοφόρα βλήθηκαν από αιγυπτιακό υποβρύχιο με τορπίλες που αστόχησαν, ένα άλλο μικρό πετρελαιοφόρο προσέκρουσε σε νάρκη, αλλά επισκευάστηκε.


 


ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΑ : Σοβιετικός πύραυλος SS-N-2 Styx που ήταν εφοδιασμένο το Συριακό ναυτικό.



            Στις επιχειρήσεις του πολέμου Γιομ Κιμπούρ επικράτησε πλήρως το ισραηλινό ναυτικό, οι άραβες κλείστηκαν στα λιμάνια τους και αποδείχτηκε ότι τα ποσοτικά , τεχνολογικά και γεωγραφικά πλεονεκτήματα δεν είναι αρκετά για να κερδηθεί ένας συμβατικός πόλεμος στην  θάλασσα.

            Η ισραηλινή νίκη οφείλεται :

Α. Στην ταχύτητα και την ευελιξία των ισραηλινών πυραυλακάτων.

Β. Τα ηλεκτρονικά συστήματα ανίχνευσης και εντοπισμού του εχθρού.

Γ. Η εφαρμογή του ηλεκτρονικού πολέμου.

Δ. Τα συστήματα ελέγχου πυρός

Ε. Τα βλήματα Gabriel  πετούσαν χαμηλά και δεν εντοπιζόντουσαν.

Στ. Το πυροβόλο 76 mm ήταν περισσότερο εξελιγμένο.

 

 



ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΑ : Υποβρύχιο  'Dakar' χάθηκε αύτανδρο όταν κατευθυνόταν από την Βρετανία προς Ισραήλ. Το πλήρωμά του επιβιβάζεται στο υποβρύχιος στην Σκωτία.

 
Το αραβικό ναυτικό έδειξε ατολμία και κατέφευγαν στη προστασία των λιμανιών τους, δεν εξέρχονται δε από αυτά ούτε όταν προκαλούνται, οι άραβες είχαν πνεύμα ηττοπάθειας και επιφυλακτικότητας, οι αιγύπτιοι για να αντιμετωπίσουν την κατάσταση ναρκοθετούσαν το Σουέζ με στόχο την στέρηση πετρελαίου από το Ισραήλ, είναι το μόνο που κατάφερε να κάνει το αιγυπτιακό ναυτικό στον πόλεμο του Γιομ Κιπούρ.



Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

ΘΕΟΔΩΡΟΣ ΠΑΓΚΑΛΟΣ ΚΑΙ ΜΟΥΣΟΛΙΝΙ

Στο βιβλίο της της Ιζαμπέλλας Παλάσκα αναφέρεται μια άγνωστη και εκπληκτική εξιστόρηση προσπάθειας του Θ Πάγκαλου να δει τον Μουσολίνι, ο ο...