Παρασκευή 7 Φεβρουαρίου 2014

Πώς εμπνεύστηκε την ''ΦΡΑΓΚΟΣΥΡΙΑΝΗ'' ο Μάρκος Βαμβακάρης.








Ποτέ δεν έμαθε οτι γι΄αυτήν μιλάει το τραγούδι...





ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΑ :  Η πρώτη εκτέλεση του τραγουδιού " Η ΦΡΑΓΚΟΣΥΡΙΑΝΗ" ανήκει στον ίδιο τον Μάρκο αρχές του'40, η μεγάλη επιτυχία ήρθε με τον Γρηγόρη Μπιθικώτση στα τέλη του '50, ενώ υπάρχει και μια νεότερη με τον Βαγγέλη Περπινιάδη στις αρχές του '70 και στο δίσκο 40 χρόνια από τα γραμμόφωνα της ODEON.


'' Όλος ο κόσμος της Σύρου μ΄αγαπούσε πολύ, διότι και εγώ ήμουν Συριανός και το είχαν καμάρι οι Συριανοί. Κάθε καλοκαιράκι με περίμεναν να πάω στη Σύρα να παίξω και να γλεντήσει όλη η Σύρα μαζί μου. Το 1937 πήρα μαζί μου τον Μπάτη, τον αδελφό μου τον μικρό και τον πιανίστα Ροβερτάκη και πήγα για πρώτη φορά στη Σύρο, είκοσι χρόνια αφ΄ ότου έφυγα απ΄το νησί. Το λέω και στο τραγούδι:

Σε είκοσι χρόνια δυο φορές
 ήρθα να σ΄αντικρύσω
 και με το μπουζούκι μου
 γλυκά να τραγουδήσω.






ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΑ : Η συριανή κοινωνία στα χρόνια 1905 - 1920.



Πρωτόπαιξα, λοιπόν, σ΄ένα μαγαζί στην παραλία, μαζεύτηκε όλος ο κόσμος. Κάθε βράδυ γέμισε ο κόσμος το μαγαζί κι έκατσα περίπου δυο μήνες. Εγώ, όταν έπαιζα και τραγουδούσα, κοίταζα πάντα κάτω, αδύνατο να κοιτάξω τον κόσμο, τα έχανα. Εκεί όμως που έπαιζα, σηκώνω μια στιγμή το κεφάλι και βλέπω μια ωραία κοπέλα. Τα μάτια της ήταν μαύρα. Δεν ξανασήκωσα το κεφάλι, μόνο το βράδυ την σκεφτόμουν, την σκεφτόμουν...Πήρα, λοιπόν, μολύβι κι έγραψα πρόχειρα:

Μια φούντωση, μια φλόγα έχω
 απόψε στην καρδιά
 Λες και μου ΄χεις κάνει μάγια
 Φραγκoσυριανή γλυκιά...

Ούτε και ξέρω πως τη λέγανε ούτε κι εκείνη ξέρει πως γι΄αυτήν μιλάει το τραγούδι. Όταν γύρισα στον Πειραιά, έγραψα τη Φραγκοσυριανή''.





ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΑ : Η Ανω Σύρα στα 1920.



Μάρκος Βαμβακάρης, Φραγκοσυριανή

Στίχοι:  
Μάρκος Βαμβακάρης, Φράγκος
Μουσική:  
Μάρκος Βαμβακάρης, Φράγκος

Μια φούντωση μια φλόγα
έχω μέσα στην καρδιά
λες και μάγια μου ’χεις κάνει
Φραγκοσυριανή γλυκιά


Θά ’ρθω να σε ανταμώσω
πάλι στην ακρογιαλιά
θά ’θελα να με χορτάσεις
όλο χάδια και φιλιά


Θα σε πάρω να γυρίσω
Φοίνικα, Παρακοπή
Γαλησσά και Ντελαγκράτσια
και ας μού ’ρθει συγκοπή


Στο Πατέλι, στο Νιχώρι
φίνα στην Αληθινή
και στο Πισκοπειό ρομάντζα
γλυκιά μου Φραγκοσυριανή






ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΑ : Από αριστερά: Κερομύτης, Μαγνίσαλης, Μπέλλου, Βαμβακάρης και όρθιος ο Σαμιώτης.


ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ



Αυτοβιογραφία του Μάρκου Βαμβακάρη εκδόσεις «ΠΑΠΑΖΗΣΗ» - 1978

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

ΘΕΟΔΩΡΟΣ ΠΑΓΚΑΛΟΣ ΚΑΙ ΜΟΥΣΟΛΙΝΙ

Στο βιβλίο της της Ιζαμπέλλας Παλάσκα αναφέρεται μια άγνωστη και εκπληκτική εξιστόρηση προσπάθειας του Θ Πάγκαλου να δει τον Μουσολίνι, ο ο...