“X” MAS
Η
καταδρομική μονάδα του ιταλικού στόλου (Regia Marina) είναι ο 10ος ελαφρός στολίσκος («Χ» ΜAS), ήταν μια επίλεκτη μονάδα
με ειδικότητα τις καταδρομικές επιχειρήσεις κατά πλωτών και επάκτιων στόχων με
διοικητή τον αντιπλοίαρχο Βιτόριο Μοτσαγκάτα.
ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΑ : ΜΤΜ στον κόλπο La Spezia κατά τη διάρκεια δοκιμών το 1940. Με MTM, όπως αυτά διεξήχθη επίθεση στο κόλπο της Σούδας.
Διέθετε
επανδρωμένες τορπίλες με δύο θέσεις (SLC) με διοικητή τον πλωτάρχη Τεσέο Τεσέι, συσσωρευτές και
ηλεκτροκινητήρες, η επανδρωμένη τορπίλη πλησίαζε κατέστρεφε με τα 300 κιλά (660
lb) εκρηκτικά της τον στόχο.
Πρώτη
επιχείρηση (με περιορισμένη επιτυχία) είχε κατά του ναυστάθμου του Γιβραλτάρ
στις 30/10/1940.
Η δεύτερη
ομάδα του 10ου ελαφρού
στολίσκου («Χ» ΜAS)
δρούσε σε στόχους επιφανείας με ταχύπλοα σκάφη που έφεραν τορπίλες, τις
εκτόξευαν και έσπευδαν να απομακρυνθούν, διοικητή είχαν τον πλωτάρχη Τζόρζιο
Τζόμπε.
Εκτός τις
τορπιλακάτους MAS
διέθεταν και ακάτους ΜΤΜ (Motoscafo
da Turismo Modificato) από ελαφρύ ξύλο και κινητήρες ALFA ROMEO 95
hp και ταχύτητα 31 kts μικρό βύθισμα 330 κιλά
εκρηκτικά, η χρήση αυτών ήταν για επιθέσεις αυτοκτονίας ή με αποτέλεσμα
αιχμαλωσίας μετά την προσβολή διότι λίγο πριν την πυροδότηση γινόταν
εγκατάλειψη της ακάτου.
ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΑ : Κάπως έτσι ήθελαν οι Ιταλοί να περάσουν τα βρετανικά εμπόδια.
Mια τέτοια καταδρομική επιχείρηση έγινε από ΜΤΜ
στην Σούδα εναντίον ενός μικρού υπό
νορβηγική σημαία τάνκερ (8.300 τόνων) το «Περικλής» και βρετανικών πολεμικών, έξη ιταλοί σαμποτέρ οι Luigi Faggioni, Alessio de Vito, Emilio
Barberi, Angelo Cabrini, Tullio Tedeschi και Lino Beccati αιχμαλωτίστηκαν.
Οι ιταλοί
από τον Απρίλιο του 1941 σχεδίαζαν χτύπημα στην Μάλτα, έγιναν παρατηρήσεις από
μακριά του λιμανιού, να πλησιάσουν όμως δεν ήταν δυνατόν διότι οι άγγλοι είχαν
εγκαταστήσει ραντάρ έρευνας του θαλασσίου χώρου. Τον Ιούλιο εγκρίθηκε η πρόταση
του Τεσέι για την επίθεση στο Γκραντ Χάρμπορ της Μάλτας
ΤΟ ΣΧΕΔΙΟ
Τα ΤΜΤ της
επιδρομής να μη μεταβούν με ρυμουλκόμενα (όπως δύο φορές επιχειρήθηκε τον
Ιούνιο) αλλά να μεταφερθούν στο
κατάστρωμα μιας ταχύπλοης κανονιοφόρου Diana 1.568 τόνων με κυβερνήτη τον πλωτάρχη Μάριο ντι Μούρο , θα
ρυμουλκούσε μια άκατο MTL
με δύο επανδρωμένες τορπίλες.
Το Diana θα μετέφερε τα ΜΤΜ σε απόσταση 34 χιλιομέτρων από την Μάλτα (σημείο C) και μετά θα συνέχιζαν μόνα τους την πορεία προς τον στόχο, η πρώτη τορπίλη SLC (Πλωτάρχης Τεσέι και επικελευστής Αλτσίντε Πεντρέτι) θα έκανε άνοιγμα στο ανθυποβρυχιακό φράγμα στην είσοδο του λιμανιού, η δεύτερη τορπίλη (υποπλοίαρχος Φράνκο Κόστα και κελευστής Λουίτζι Μπάρλα) θα έμπαιναν στο διπλανό λιμάνι του Μαρσαμξέτ για να επιτεθούν σε διαθέσιμους στόχους της βάσης υποβρυχίων, στην επιχείρηση θα συμμετείχαν και δύο τορπιλάκατοι MAS (η Νο 451 και 452 με τον Μοτσαγκάτα) και μια άκατος ΜΤSΜ με τον πλωτάρχη Τζιόμπε, οι τορπιλάκατοι θα οδηγούσαν τα σκάφη της επίθεσης.
Από το σημείο C στο σημείο Β (8,5 χιλιόμετρα από τις ακτές της Μάλτας) και θα περίμεναν εκεί για να περισυλλέξουν τα πληρώματα μετά την επιδρομή, από το σημείο Β μέχρι το σημείο Α (1000 μέτρα από την είσοδο του λιμανιού) θα οδηγούσε τα σκάφη της επίθεσης η άκατος ΜΤSΜ και η ΜTL θα έφερνε τις τορπίλες SLC. Θα μετείχαν της αποστολής οκτώ MTM με διαφορετικές αποστολές η κάθε μια.
Στις 4.30 έπρεπε να γίνει αεροπορική επιδρομή στο αεροδρόμιο Λούκα με στόχο τον αντιπερισπασμό, έτσι οι εκρήξεις της επιδρομής θα κάλυπταν την έκρηξη της τορπίλης στο χαλύβδινα δίχτυα στον λιμενοβραχίονα.
Το Diana θα μετέφερε τα ΜΤΜ σε απόσταση 34 χιλιομέτρων από την Μάλτα (σημείο C) και μετά θα συνέχιζαν μόνα τους την πορεία προς τον στόχο, η πρώτη τορπίλη SLC (Πλωτάρχης Τεσέι και επικελευστής Αλτσίντε Πεντρέτι) θα έκανε άνοιγμα στο ανθυποβρυχιακό φράγμα στην είσοδο του λιμανιού, η δεύτερη τορπίλη (υποπλοίαρχος Φράνκο Κόστα και κελευστής Λουίτζι Μπάρλα) θα έμπαιναν στο διπλανό λιμάνι του Μαρσαμξέτ για να επιτεθούν σε διαθέσιμους στόχους της βάσης υποβρυχίων, στην επιχείρηση θα συμμετείχαν και δύο τορπιλάκατοι MAS (η Νο 451 και 452 με τον Μοτσαγκάτα) και μια άκατος ΜΤSΜ με τον πλωτάρχη Τζιόμπε, οι τορπιλάκατοι θα οδηγούσαν τα σκάφη της επίθεσης.
Από το σημείο C στο σημείο Β (8,5 χιλιόμετρα από τις ακτές της Μάλτας) και θα περίμεναν εκεί για να περισυλλέξουν τα πληρώματα μετά την επιδρομή, από το σημείο Β μέχρι το σημείο Α (1000 μέτρα από την είσοδο του λιμανιού) θα οδηγούσε τα σκάφη της επίθεσης η άκατος ΜΤSΜ και η ΜTL θα έφερνε τις τορπίλες SLC. Θα μετείχαν της αποστολής οκτώ MTM με διαφορετικές αποστολές η κάθε μια.
Στις 4.30 έπρεπε να γίνει αεροπορική επιδρομή στο αεροδρόμιο Λούκα με στόχο τον αντιπερισπασμό, έτσι οι εκρήξεις της επιδρομής θα κάλυπταν την έκρηξη της τορπίλης στο χαλύβδινα δίχτυα στον λιμενοβραχίονα.
Η ΕΠΙΘΕΣΗ (ΟΠΕΡΕΤΤΑ)
Στις 26
Ιουλίου 1941 φεύγει ο στολίσκος από τα σκάφη από το λιμάνι της Αυγούστας της
Σικελίας μέχρι το σημείο C εκεί κατέβηκαν οι ΜΤΜ από το κατάστρωμα της κανονιοφόρου και
κατευθύνθηκε ανοικτά για να γίνει αόρατο από τον βρετανικό ραντάρ (που όμως ήδη
το είχε εντοπίσει) και από εδώ και πέρα άρχισαν να στραβώνει το ιταλικό σχέδιο.
Το MTL έπιασε το συρματόσχοινο
που το ρυμουλκούσε το Diana
στις έλικες του MAS 451 και συγκρούστηκαν, ο Μοτσαγκάτα διέταξε να μείνει εκεί η
τορπιλάκατος που είχε ρήγμα ενός μέτρου στα ύφαλα .
ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΑ : Φωτογραφία από ενέργειες των Ιταλών κατά την έναρξη της επίχείρησης, στο ΜΤΜ φαίνονται οι δύο αντίστροφα περιστρεφόμενες έλικες.
Τα υπόλοιπα σκάφη έφτασαν στο σημείο Β, Τα MTSM του Τζιόμπε ανέλαβε να οδηγήσει τα μικρότερα στο σημείο Α, στο ημείο Α έφτασαν με καθυστέρηση μιας ώρας και διαπίστωναν ότι σε δύο ώρες θα ξημέρωνε, οι δύο τορπίλες ρίχτηκαν στην θάλασσα και ότι η SLC 2 είχε πρόβλημα ευστάθειας και παρέμενε με ανυψωμένο το ρύγχος έξω από το νερό, έτσι ο Τεσέι διέταξε να εγκαταλείψει την επιχείρηση, μία μόνο τορπίλη πλέει υπό ημικατάδυση και ο χρόνος πια πιέζει , δεν φτάνει αυτό η αεροπορική επιδρομή έγινε 15 λεπτά νωρίτερα από το προβλεπόμενο, έτσι τα ΜΤΜ έβλεπαν τις εκρήξεις και η επιδρομή σταμάτησε 5.25 δηλαδή σταμάτησε πέντε λεπτά πριν αρχίσουν.
Ο Φρασέτο με την ΜΤΜ2 χτύπησε το φράγμα αλλά … δεν εξερράγη. Ο Φρασέτο από την θάλασσα παρακολουθούσε την αποτυχία του εγχειρήματός του και ειδοποιούσε τους συντρόφους του. Ο Ανθυποπλοίαρχος Καραμπέλι προσπάθησε να δημιουργήσει άνοιγμα 4.45 αλλά έγινε έκρηξη που προκάλεσε την καταστροφή της γέφυρας που έφραζε τον δίαυλο.
ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΑ : Τα ερείπια της γέφυρας Elmo όπως είναι σήμερα.
Η ΜΤΜ 6 με τον Φολιέρι προσπάθησε να μπει αλλά χτύπησε σε συντρίμμια και εξερράγη ακαριαία . Εν τω μεταξύ οι βρετανοί παρακολουθούσαν έκπληκτοι τις προσπάθειες των ιταλών να μπουν στο λιμάνι και φυσικά πια τα παράκτια πυροβόλα άρχισαν να χτυπούν τα «ύποπτα αντικείμενα», η ΜΤΜ 4 χτυπήθηκε, η ΜΤΜ 7 και το ΜΤΜ 8 βυθίστηκαν ενώ προσπαθούσαν να μπουν στο λιμάνι, στο ΜΤΜ 1 ανατινάχτηκε, ένα ΜΤΜ ξέφυγε από τις φωτεινές δέσμες που ερευνούσαν το λιμάνι και προσπαθούσε να βρει στόχο, ο στόχος όμως που επέλεξε έβαλε εναντίον του και το ακινητοποίησε .
ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΑ : Φωτογραφία από ενέργειες των Ιταλών κατά την έναρξη της επίχείρησης, στο ΜΤΜ φαίνονται οι δύο αντίστροφα περιστρεφόμενες έλικες.
Τα υπόλοιπα σκάφη έφτασαν στο σημείο Β, Τα MTSM του Τζιόμπε ανέλαβε να οδηγήσει τα μικρότερα στο σημείο Α, στο ημείο Α έφτασαν με καθυστέρηση μιας ώρας και διαπίστωναν ότι σε δύο ώρες θα ξημέρωνε, οι δύο τορπίλες ρίχτηκαν στην θάλασσα και ότι η SLC 2 είχε πρόβλημα ευστάθειας και παρέμενε με ανυψωμένο το ρύγχος έξω από το νερό, έτσι ο Τεσέι διέταξε να εγκαταλείψει την επιχείρηση, μία μόνο τορπίλη πλέει υπό ημικατάδυση και ο χρόνος πια πιέζει , δεν φτάνει αυτό η αεροπορική επιδρομή έγινε 15 λεπτά νωρίτερα από το προβλεπόμενο, έτσι τα ΜΤΜ έβλεπαν τις εκρήξεις και η επιδρομή σταμάτησε 5.25 δηλαδή σταμάτησε πέντε λεπτά πριν αρχίσουν.
Ο Φρασέτο με την ΜΤΜ2 χτύπησε το φράγμα αλλά … δεν εξερράγη. Ο Φρασέτο από την θάλασσα παρακολουθούσε την αποτυχία του εγχειρήματός του και ειδοποιούσε τους συντρόφους του. Ο Ανθυποπλοίαρχος Καραμπέλι προσπάθησε να δημιουργήσει άνοιγμα 4.45 αλλά έγινε έκρηξη που προκάλεσε την καταστροφή της γέφυρας που έφραζε τον δίαυλο.
ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΑ : Τα ερείπια της γέφυρας Elmo όπως είναι σήμερα.
Η ΜΤΜ 6 με τον Φολιέρι προσπάθησε να μπει αλλά χτύπησε σε συντρίμμια και εξερράγη ακαριαία . Εν τω μεταξύ οι βρετανοί παρακολουθούσαν έκπληκτοι τις προσπάθειες των ιταλών να μπουν στο λιμάνι και φυσικά πια τα παράκτια πυροβόλα άρχισαν να χτυπούν τα «ύποπτα αντικείμενα», η ΜΤΜ 4 χτυπήθηκε, η ΜΤΜ 7 και το ΜΤΜ 8 βυθίστηκαν ενώ προσπαθούσαν να μπουν στο λιμάνι, στο ΜΤΜ 1 ανατινάχτηκε, ένα ΜΤΜ ξέφυγε από τις φωτεινές δέσμες που ερευνούσαν το λιμάνι και προσπαθούσε να βρει στόχο, ο στόχος όμως που επέλεξε έβαλε εναντίον του και το ακινητοποίησε .
Η
επισήμανση από τα ραντάρ του Diana (από την αρχή της επιχείρησης) ενεργοποίησε την βρετανική
αεράμυνα, τρεις μοίρες Hurricane IIC
(η 126, 185 και η 251) τέθηκαν σε συναγερμό, επισήμαναν ανοικτά του Γκραντ
Χάρμπορ τις ιταλικές MAS
451 και 452 που ρυμουλκούσε το MTSM
απομακρυνόμενες ΒΑ. Τους επιτέθηκαν τα Hurricane αλλά έφτασαν ιταλικά Macchi 200 της 54ης
μοίρας Δίωξης για να προστατεύσουν τις τορπιλακάτους, πράγμα που δεν κατάφεραν,
έτσι εκτός από τους επιζώντες της MAS 452 κανένας ιταλός δεν μπόρεσε να επιστρέψει από την
επιχείρηση. 15 σκοτώθηκαν μαζί με τον αντιπλοίαρχο Μοτσαγκάτα, 18 συνελήφθησαν
από τους άγγλους, οι άγγλοι έχασαν ένα Hurricane και καταρρίφτηκαν τρία Macchi 200 (οι ιταλοί είπαν ότι έχασαν δύο Macchi 200 και κατέρριψαν
τέσσερα Hurricane).
ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΑ : Στην φωτογραφία που τραβήχτηκε στην Augusta, τον Ιούλιο του 1941. Φαίνονται από αριστερά οι Folieri, Frassetto, Bosio, Carabelli και Capriotti.
Σήμερα
εκτίθενται στο πολεμικό μουσείο της Μάλτας μια ΜΤΜ, το φασιστικό σύμβολο της SAS 452 πήρε σαν ενθύμιο ο
υποσμηναγός Ουίντομ και εκτίθετο στην λέσχη αξιωματικών του Αγίου Πατρικίου
στην Μάλτα, τέλος υπάρχει ακόμα ο κατεστραμμένος και ο ακέραιος τομέας της
μεταλλικής γέφυρας που προσπάθησαν να περάσουν τα ιταλικά ΜΤΜ .
https://www.youtube.com/watch?v=oyPy-5R61_c
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου