Τρίτη 26 Αυγούστου 2014

Η ΒΥΘΙΣΗ ΤΟΥ HMS Royal Oak


 

 


ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΑ : Το θωρηκτό HMS Royal Oak.


Μια βύθιση σαν αυτή που πέτυχε ο Βότσης στο λιμάνι  της τουρκοκρατούμενης  Θεσσαλονίκης, πέτυχε γερμανικό υποβρύχιο στο Scapa Flow σε ένα αγγλικό θωρηκτό  που ήταν αγκυροβολημένο.

Το HMS Royal Oak ήταν ένα από τα πέντε θωρηκτά που πού πήραν μέρος στην ναυμαχία της Γιουτλάνδης το 1916. Μετά τον πόλεμο υπηρέτησε στον Ατλαντικό και στην Μεσόγειο. Το πλοίο έγινε αντικείμενο προσοχής το 1928 όταν ανώτερα στελέχη του πέρασαν ένα αμφιλεγόμενο στρατοδικείο. Το θωρηκτό στα 25 χρόνια της καριέρας του έτυχε πολλών αναβαθμίσεων και θεωρήθηκε με την έναρξη του Β Παγκοσμίου Πολέμου το πλέον αξιόμαχο θωρηκτό του Βρετανικού στόλου.




ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΑ : Το ναυάγιο του θωρηκτού όπως είναι σήμερα.
 

Στις 14 Οκτωβρίου 1939, το Royal Oak, ήταν αγκυροβολημένος στο Scapa Flow στο Orkney της Σκωτίας ( που θεωρείτο ναυτική βάση απόρθητη για υποβρύχια επίθεση). Ο κύριος στόλος είχε αποπλεύσει εκείνη την ημέρα, αλλά το HMS Royal Oak παρέμεινε στο λιμάνι, διότι μόλις είχε επιστρέψει από την περιπολία του στο κανάλι Fair Isle και θα έπρεπε να αποκατάσταση τυχόν ζημιών και έχει, η γερμανική αεροπορία έκανε έλεγχο της περιοχής και ένα υποβρύχιο παρακολουθούσε την κίνηση στο λιμάνι, εντοπίστηκαν κενά μεταξύ των blockships στο Kirk Sound. Το U 47 έφθασε στα ανοικτά των Νήσων Orkney τη νύχτα της 12ης Οκτωβρίου 1939 και βρισκόταν στο βυθό της θάλασσας για σχεδόν 24 ώρες.

  Κατευθύνθηκε με την βοήθεια της  παλίρροιας, κατάφερε να περάσει  διάφορα εμπόδια και βρέθηκε   στο Scapa Flow, εκεί ο καπετάνιος του υποβρυχίου Günther Prien  απογοητεύτηκε που  ανακάλυψε ότι ο  κύριος Στόλος είχε αποπλεύσει εκείνη την ημέρα,  ανακουφίστηκε όταν είδε ένα πολεμικό πλοίο να βρίσκεται κάτω από τους βράχους στο Gaitnip, Holm.

 

 Εκεί τορπιλίστηκε  από το γερμανικό υποβρύχιο U-47, τις πρώτες πρωινές ώρες της 14ης Οκτωβρίου του 1939. Η πρώτη τορπίλη έπληξε το HMS Royal Oak στις 1.04 π.μ. ακολούθησαν άλλες  τρεις τορπίλες στις 1.16 π.μ.
 

 Το πλήρωμα του HMS Royal Oak αποτελείτο από 1.234 άνδρες, την ημέρα εκείνη σκοτώθηκαν 833 άνδρες του πληρώματος του (120 θάνατοι ήταν αγόρια ηλικίας μεταξύ 14 και 18 χρονών), το πλοίο μέσα σε λίγα λεπτά βυθίστηκε και εκατοντάδες άνδρες του πάλεψαν υπό χαμηλές θερμοκρασίες και ένα παχύ στρώμα πετρελαίου και λαδιού για να σώσουν την ζωή τους (υπό αυτές τις συνθήκες είχαν μόλις δεκατρία λεπτά για να σώσουν τους εαυτούς τους). Η  μικρή μηχανότρατα Daisy II που βρισκόταν εκεί έσωσε 386 άνδρες μέσα από την θάλασσα.  

 

Η βύθιση του HMS Royal Oak δεν επηρέασε την ισχύ του Βρετανικού ναυτικού όσο υπέσκαψε το ηθικό των βρετανών και φυσικά αναβάθμισε το ηθικό των Γερμανών. Το σοκ οδήγησε σε ραγδαίες αλλαγές στην αποβάθρα ασφάλειας και την κατασκευή  εμποδίων Churchill γύρω Scapa Flow. Το υποβρύχιο U-47 (U-boat) ακολούθησε το ίδιο δρομολόγιο για να βγει από το λιμάνι και αμέσως ενημέρωσε την Γερμανία για την βύθιση του θωρηκτού. Επέστρεψε στην βάση του σε τρεις μέρες την 17η Οκτωβρίου 1939.





ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΑ : Οι Βρετανοί τιμούν τους νεκρούς του θωρηκτού με σειρά υποβρυχίων εκδηλώσεων.




Την επιδρομή την έκανε ο διοικητής του γερμανικού υποβρυχίου U-47 (U-boat), Günther Prien , ο οποίος έγινε ο πρώτος Γερμανός αξιωματικός υποβρύχιου που του  απονεμηθεί το παράσημο του Ιππότη του  Σταυρού  του Σιδηρούν Σταυρού,  ενώ στο πλήρωμα απονεμηθεί το παράσημο του Σιδηρούν Σταυρού δευτέρας σειράς (Second Class).

Ο διοικητής πήγε με αεροπλάνο στο Βερολίνο, όπου συναντήθηκαν με τον Χίτλερ και τον υπουργό προπαγάνδας Δρ Goebbels.  Μια γερμανική ραδιοφωνική εκπομπή που το ίδιο βράδυ έγινε, έδωσε μια διαστρεβλωμένη άποψη των γεγονότων.

 

Ο Günther Prien  σκοτώθηκε πολύ σύντομα στις ακτές της Ιρλανδίας από βόμβες βυθού  του HMS Wolverine, η βύθιση του U 47 στις 7 ή 8 Μαρτίου 1941 δεν άφησε κανένα επιζώντα από το γερμανικό πλήρωμα που συμμετείχε στην επιχείρηση κατά του  HMS Royal Oak.

 




ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΑ : Στον οπλισμό του HMS Royal Oak φαίνονται καθαρά βόμβες βυθού για ανθυποβρυχιακό πόλεμο, τις οποίες όμως δεν πρόλαβε να χρησιμοποιήσει.

 

Το ναυάγιο του HMS Royal Oak, θεωρείται πολεμικό νεκροταφείο, το θωρηκτό βρίσκεται σχεδόν ανάποδα στον βυθό, σε βάθος  100 πόδια (30 μέτρα) με την γάστρα του 16 πόδια (4,9 m) κάτω από την επιφάνεια.  Στην ετήσια τελετή για τον εορτασμό της απώλειας του πλοίου, δύτες του  Βασιλικού  Ναυτικού τοποθετούν   λευκό στεφάνι  στην πρύμνη του.  Οι μη εξουσιοδοτημένοι δύτες απαγορεύεται να προσεγγίζουν το ναυάγιο.

 


ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΑ : Ο καπετάνιος του υποβρυχίου Günther Prien, ο οποίος όμως χάθηκε με όλο το πλήρωμα του υποβρυχίου του στις 7 ή 8 Μαρτίου του 1941. Εκτός της εκδοχής της  καταβύθισής του από το HMS Wolverine, εικάζεται ότι βυθίστηκε από βλάβη των δικών του τορπιλών.


ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ

 

Η ΕΥΡΩΠΗ ΣΕ ΠΟΛΕΜΟ εκδόσεις ΙΩΛΚΟΣ του Norman Davies τόμος Ι

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

ΘΕΟΔΩΡΟΣ ΠΑΓΚΑΛΟΣ ΚΑΙ ΜΟΥΣΟΛΙΝΙ

Στο βιβλίο της της Ιζαμπέλλας Παλάσκα αναφέρεται μια άγνωστη και εκπληκτική εξιστόρηση προσπάθειας του Θ Πάγκαλου να δει τον Μουσολίνι, ο ο...