Τρίτη 29 Σεπτεμβρίου 2015

Ο ΣΩΚΡΑΤΗΣ ΑΝΤΙΚΡΟΥΕΙ ΤΙΣ ΝΑΖΙΣΤΙΚΕΣ ΑΠΟΨΕΙΣ


Οι ΝαΖιστική κοσμοθεωρία στηρίχτηκε στη φυλετική ανωτερότητα (των Γερμανών) και στον ζωτικό χώρο.





ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΑ : Ο Friedrich Nietzsche.


Χαρακτηριστικά υποστηρίχτηκε από τα πιο επίσημα χείλη του χιτλερικού καθεστώτος:

«Η φύση είναι σκληρή γι αυτό μπορούμε να είμαστε και εμείς σκληροί».

«Αφού μπορώ να στείλω τα μπουμπούκια του γερμανικού έθνους στην κόλαση του πολέμου, χωρίς να νιώθω τον παραμικρό οίκτο όταν χύνεται πολύτιμο γερμανικό αίμα, τότε σίγουρα μπορώ να εξολοθρεύσω εκατομμύρια ανθρώπων μια κατώτερης φυλής που πολλαπλασιάζεται σαν παράσιτο…».

Ακόμα και για τους ίδιους τους Γερμανούς είπε ο Χίτλερ κατά την συνεδρίαση με τους Περιφερειακούς Διοικητές τον Αύγουστο του 1944:

«Εάν οι Γερμανοί επρόκειτο να κατακτηθούν κατά την διάρκεια του αγώνα, τότε αυτό θα οφείλετο στο γεγονός ότι ήταν ανίκανοι να ανταπεξέλθουν στη δοκιμασία της ιστορίας. Συνεπώς τους αξίζει ο αφανισμός».

Αναπτύχτηκαν λοιπόν θεωρίες των ισχυρών που πρέπει να υπερισχύσουν και των αδυνάμων που πρέπει να εξαφανιστούν και έφερναν σαν παράδειγμα και την ίδια την φύση στην οποία ότι δεν είναι δυνατόν να επιζήσει σε συνθήκες ανταγωνισμού καταστρέφεται.


Αυτά όμως δεν είναι πράγματα που ανακάλυψε ο Χίτλερ και οι θεωρητικοί του (Nietzsche, Negri), αντιμετωπίστηκαν με τα ίδια ακριβώς επιχειρήματα στην Αρχαία Ελλάδα.





ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΑ : Ο Σωκράτης λίγο πριν πιει το κώνειο.


Ο Καλλικλής είχε πει : «Έτσι είναι προκαθορισμένο το δίκαιο: Ο ανώτερος να εξουσιάζει πάνω στον κατώτερο και να έχει πλεονεκτήματα απέναντί του».

Και συμπληρώνει τον συλλογισμό του: «Γιατί σαν τίνος δικαίωμα κάνοντας χρήση, ο Ξέρξης είχε εκστρατεύσει εναντίον της Ελλάδας και νωρίτερα ο πατέρας του εναντίον των Σκυθών;». και «Εκείνο που ρυθμίζει τις σχέσεις μεταξύ των κρατών είναι η δύναμη κι όχι η δικαιοσύνη ...η υποταγή των ανίσχυρων στους ισχυρούς συμβαίνει από φυσική αναγκαιότητα».

Ο Καλλικλής έφερε σε πολύ δύσκολη θέση τον Σωκράτη περιγράφοντας την ρεαλιστική πραγματικότητα στην ίδια την φύση «ο καλύτερος πλεονεκτεί απέναντι στον χειρότερο και δυνατότερος πάνω στον αδύναμο. Κάτι που επιβεβαιώνεται κι από τις συνθήκες που επικρατούν στα ζώα, καθώς και σ όλες τις πόλεις και τις φυλές των ανθρώπων, ότι έτσι εφαρμόζεται το δίκαιο».

Δηλαδή ο Καλλικλής είπε πράγματα που απλά επανέλαβαν οι θεωρητικοί του ναζισμού και παπαγάλισε ο Χίτλερ. Φυσικά υπήρξαν και άλλοι που μίλησαν για το Δίκαιο του Ισχυρού στην αρχαιότητα όπως ο Θρασύμαχος που έλεγε:

"Η εξουσία με οποιαδήποτε μορφή της (δημοκρατία, ολιχαρχία, τυραννία ) κάθε φορά θεσπίζει νόμους και τους χρησιμοποιεί προς το συμφέρον της".

Ο Αντιφών που υποστήριζε : «Η φύση είναι ανώτερη από το νόμο γιατί ο νόμος είναι δημιούργημα του ανθρώπου. Αν κανείς παραβεί το νόμο χωρίς να γίνει αντιληπτός δεν παθαίνει τίποτε, το αντίθετο αν παραβεί τους νόμους της φύσης».

Ο Ιππίας, ο Γλαύκων (αδερφός του Πλάτωνα) που υποστήριζε «ουδείς εκών δίκαιος» σε αντίθεση της Σωκράτειας τοποθέτησης: «ουδείς εκών κακός», ακόμα και ο Θουκιδίδης στο 5ο βιβλίο του για την διαμάχη με του Μήλιους αναφέρει : «Όσοι έχουν δύναμη μπορούν να κάνουν αυτό που θέλουν. Οι διαφορές ανάμεσα στις πόλεις - κράτη διακανονίζονται με βάση το συμφέρον και όχι τη δικαιοσύνη….Γνωρίζουμε ότι και σείς όπως και κάθε άλλος αν είχατε τη δική μας δύναμη θα κάνατε τα ίδια».





ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΑ : Μια έκδοση των διαλόγων του "Γοργία" που γίνεται αντίκρουση των απόψεων του Καλλικλή.



Ο Πλάτωνας που έγραψε την διδασκαλία του Σωκράτη (ο οποίος δεν άφησε γραπτά κείμενα), στον διάλογο του «Γοργία» αναφέρει σχετικά με αυτές τις απόψεις:

«Γιατί είναι δύσκολο, Καλλικλή μου, κι άξιος πολλού επαίνου, να βρεθεί κάποιος, εξοπλισμένος με μεγάλη εξουσία κι ευχέρεια στο ν αδικεί, όμως αυτός να προσέχει περισσότερο το πώς θα διαχειρίζεται την εξουσία του με δικαιοσύνη…. Λίγοι το κατάφεραν…. Έλληνας, μόνον ένας αναφέρεται. Κι έμεινε ονομαστός γι αυτήν ην αρετή του: ο Αριστείδης, ο γιος του Λυσιμάχου. Ενώ το πλήθος των εξουσιαστών ήταν αισχροί!».

Την οδυνηρή πραγματικότητα ο Σωκράτης δεν μπορούσε να ανατρέψει με πειστικότητα, έτσι ο Πλάτων στο διάλογο του «Γοργία» κατέφυγε στο φόβητρο της μεταθανάτιας καταδίκης στον Τάρταρο: «Κανένας που δεν παραλογίζεται ολωσδιόλου και δεν είναι άνανδρος, δεν φοβάται το να πεθάνει. Εκείνο που φοβάται είναι αποκλειστικώς και μόνο να φύγει από την επίγεια ζωή έχοντας αδικήσει. Γιατί αυτό είναι το πιο φοβερό κακό, Καλλικλή μου, δηλαδή να φτάσεις στον Άδη, έχοντας την ψυχή  σου κατάστικτη με τα αδικήματα που διέπραξες στη ζωή σου»



Βλέπουμε λοιπόν ότι η αντιμετώπιση τέτοιων ζητημάτων από τον Σωκράτη έχουν την μεταφυσική πίστη που μοιάζει πολύ με την Χριστιανική θεώρηση, ίσως στην αντίθεση προς τον Καλλικλή να οφείλεται και η  διαρκής κριτική του Nietzsche προς τον Σωκράτη .




ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΑ : Για τον Καλλικλή είναι πολύ λίγα πράγματα γνωστά, όμως η τοποθετήσεις του για το δίκαιο του Ισχυρού (αν και δεν ήταν ο μόνος που το ανέπτυξε), τον έκανε πολύ γνωστό ειδικά κατά την περίοδο της Ναζιστικής επικρατήσεως.




ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ

ΟΙ ΜΕΓΑΛΕΣ ΔΙΚΕΣ (Η ΔΙΚΗ ΤΟΥ ΣΩΚΡΑΤΗ) εκδόσεις ΚΥΡΙΑΚΑΤΙΚΗ ΙΣΤΟΡΙΚΑ.

Ο ΧΙΤΛΕΡ του Hugh Trevor Roper εκδόσεις ΙΩΛΚΟΣ


Η ΜΑΣΤΙΓΑ ΤΟΥ ΝΑΖΙΣΜΟΥ του Lord Russel of Liverpool εκδόσεις ΙΩΛΚΟΣ

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

ΘΕΟΔΩΡΟΣ ΠΑΓΚΑΛΟΣ ΚΑΙ ΜΟΥΣΟΛΙΝΙ

Στο βιβλίο της της Ιζαμπέλλας Παλάσκα αναφέρεται μια άγνωστη και εκπληκτική εξιστόρηση προσπάθειας του Θ Πάγκαλου να δει τον Μουσολίνι, ο ο...