Οι μουσουλμάνοι δεν ενδιαφέρθηκαν για τις θρησκείες που διαδέχτηκε το Ισλάμ, κύρια πηγή
της αρχαίας αραβικής θρησκείας είναι το «Βιβλίο των ειδώλων» του al Kalbi που γράφτηκε στα πρώτα Ισλαμικά
χρόνια, βοηθήματα είναι κάποιες αρχαίες επιγραφές.
ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΑ : Θεότητες στην αραβική χερσόνησο πριν το Ισλάμ.
Στην νότια Αραβία η λατρεία επικεντρωνόταν στην θεά
σελήνη και είχε διάφορες ονομασίες (Sin, Wadd,
Amm
κα).
Η λατρεία της σελήνης ήταν δικαιολογημένη για τους ταλαιπωρημένους από τον ήλιο
άραβες, τον οποίο ήλιο (Shams)
θεωρείτο η σύζυγός της σελήνης (που για εκείνους η μεν σελήνη ήταν αρσενικού
γένους, ο δε ήλιος θυληκού). Από αυτό το ζευγάρι προήλθαν και άλλοι θεοί άστρα όπως
ο γιός τους Athtar
(το άστρο που εμείς ονομάζουμε Αφροδίτη).
Στην κεντρική Αραβία υπήρχε ένα πολυπληθές πανθέο, η
Μέκκα είχε 360 είδωλα (ένα για κάθε μέρα του χρόνου).
Οι προ ισλάμ θεότητες ταξινομούνται σε τρεις ομάδες
:
1. Η
ομάδα του πολιούχου της Μέκκας θεού Hubal και άλλων θεοτήτων, του ήλιου, του πρωινού αστέρα Al Uzza (Αφροδίτη), της Manat (θεάς της μοίρας).
2. Θεότητες που είχαν ανθρώπινη προέλευση.
3. Θεότητες
οικογενειακές, τις οποίες λάτρευαν κάποιες φατρίες.
Βασικός θεός στην Μέκκα
ήταν ο Θεός του Ουρανού (Allah),
όνομα δηλαδή που χρησιμοποιόταν προ της διδασκαλίας του Μωάμεθ, επείσης
χρησιμοποιούσαν οι Άραβες πολύ την λέξη ilah που σήμαινε γενικά θεός, ωστόσο ο
μωαμεθανικός τρόπος σκέψης με τον όρο Allah προσδιορίζουν τον Θεό και όχι τους θεούς.
Βέβαια προ ισλάμ κυριαρχούσε ο πολυθεϊσμός, είδωλα στην
αμιγή μορφή σπάνιζαν, ήταν διαδεδομένη η μαντεία, οι μάντεις είχαν ξεχωριστή
θέση και είχαν γνώμη για όλα τα σημαντικά ζητήματα και τα πνεύματα
ονομαζόντουσαν Jinn
Πολλά από τα έθιμα
σχετιζόντουσαν με την θρησκεία, βασικά έθιμα ήταν η συμπαράσταση στον
ταξιδιώτη, η φιλοξενεία, η πατριαρχική δομή, η συλλογική ευθύνη της ομάδας
(λαού), η προστασία του μέλους της ομάδας, η αντεκδίκηση, η αδελφοποίηση, η
οινοποσία, η πορνεία, τα τυχερά
παίγνεια, οι ληστρικές επιδρομές. Πολλά από αυτά τα έθιμα διατηρήθηκαν
με τον μωαμεθανισμό κάποια καταργήθηκαν.
ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ
ΙΣΛΑΜ του ΑΝΑΣΤΑΣΙΟΥ Αρχιεοισκόπου Τιράνων και πάσης
Αλβανίας Εκδόσεις ΤΟ ΒΗΜΑ
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου